Stadion EURO 2012 zostanie wybudowany w terminie

Pilka

Irena Masalska

 
4 lutego 2008 roku mer Lwowa Andrij Sadowyj uczestniczył w posiedzeniu komitetu organizacyjnego do spraw Euro 2012. Posiedzeniu przewodniczyła premier Ukrainy Julia Tymoszenko.

W trakcie narady Hryhorij Surkis, Prezes Federacji Piłki Nożnej Ukrainy, złożył relację ze spotkania z prezesem UEFA Michaelem Platinim, które odbyło się w dniu 28 stycznia br. w Zagrzebiu. Rozmowy w zagrzebiu dotyczyły przygotowań Ukrainy do mistrzostw.

Mer Lwowa Andrij Sadowyj składał sprawozdanie ze stanu przygotowań w naszym mieście. Opisał sytuację ze stadionem, stan przygotowania lotniska, komunikacji miejskich, szpitali.

6 lutego komisja konkursowa, kierowana przez zastępcę mera Lwowa Ołeha Syniutkę, wyznaczała firmę, która będzie we Lwowie budowała stadion do EURO 2012. Wszyscy członkowie komisji wybrali firmę austriacką „ALPINE BAU GMBH”.

Zatem już w najbliższym czasie z firmą tą zostanie podpisana umowa generalna oraz umowa o wykonanie projektu stadionu. Umowa inwestycyjna zostanie podpisana po sporządzeniu kosztorysu projektowego i ma być zaakceptowana przez Radę Miejską.

Projekt firmy „ALPINE BAU GMBH” przewiduje budowę stadionu na 33 tys. miejsc, zaś koszt orientacyjny budowy stanowi 85 mln. euro. Wśród ostatnich projektów firmy - budowa stadionów do EURO 2008 w austriackich miastach Innsbrucke, Salzburge, Klagenfurte.

Projekt stadionu opracowało „Biuro konstruktorskie Alberta Wimmera” (Albert Wimmer ZT Gmbh) z Wiednia, założone w 1977 roku przez architekta Alberta Wimmera.

Do zrealizowanych projektów biura należy projektowanie w Wiedniu osiedla mieszkaniowego „Eurogate” na 200 ha, kilka centów biznesowych (szczególnie, Vienna International Center na 20,5 tys. m²) oraz dworce Centralny, Północny i Zachodni Wiednia.

Poza tym, Albert Wimmer jest autorem projektów stadionów piłkarskich w Innsbrucke, Salzburge, Klagenfurte dla EURO 2008. Podczas budowy stadionu “Hypo-Arena” w Klagenfurte biuro pokazało, że umie pracować szybko i z dobrymi wynikami, budując stadion w ciągu 2,5 lat. Jest to bardzo ważne dla Lwowa.

Firma, która wygrała konkurs, powinna wybudować na powierzchni 25 ha następujące obiekty: stadion piłkarski, co najmniej dla 33 tys. widzów, parking, co najmniej na 1200 miejsc, hotel o standardzie nie niżej, niż trzygwiazdkowy i nie mniejszy, niż na 200 pokoi, uniwersalną arenę sportową nie mniej, niż na 7000 miejsc oraz inne obiekty.

Pierwsze obrady komisji konkursowej odbyły się w dniu 19 grudnia, od razu po zakończeniu konkursu międzynarodowego, który trwał od 4 do 8 grudnia. Wcześniej, 25 października, deputowani lwowskiej Rady Miejskiej podjęli decyzję o udostępnieniu działki o powierzchni 25 ha dla wybudowania na niej obiektów EURO 2012. Działka ta znajduje się na styku ulic Stryjskiej i Kilcewej.

Prace projektowe, dotyczące stadionu, mają zostać sfinalizowane przed czerwcem 2008, zakończenie budowy ma nastąpić w lipcu 2010 r.

Mer Lwowa Andrij Sadowyj tak skomentował ogłoszenie wyników konkursu:

„Cieszę się, że komisja konkursowa podjęła wreszcie decyzję, której oczekiwała nie tylko społeczność miasta, ale także wszyscy, komu bliska jest sprawa EURO 2012. Doświadczenie firmy Alpine jest dowodem na to, że prace, dotyczące budowy stadionu, zostaną wykonane w terminie. Miło mi, że do Lwowa wracają budowniczy oraz architekci austriaccy. Austriacy znają Lwów, wybudowali tu wiele arcydzieł i jestem przekonany, że prace zostaną wykonane na czas”.

 


Wróć do strony głównej