img
26
Z przedwojennej prasy
16­29 września 2016 nr 17 (261) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Podcięte polskie skrzydla
W nieco ponad 10 lat po odzyskaniu niepodleglości Polska, dzięki inżynie-
rom i lotnikom, wysunęla się na czolowe miejsca w lotnictwie europejskim.
Nazwiska pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanislawa Wigury znane byly
na calym świecie dzięki ich rekordom, stawianym na sprzęcie calkowicie
polskiej produkcji. Liczne zwycięstwa w międzynarodowych imprezach lot-
niczych jedynie potwierdzaly ten stan rzeczy w niepodleglej ojczyźnie.
CIESZYN, 11. 9. (PAT) Dziś o
niu lewej nogi, lewej ręki i ciężkim
opracowal
godz. 8 rano por. Żwirko lecąc do
obrażeniom calego dala. Zwloki inż.
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
Pragi spadl pod Cierliskiem (Czeski
Wiguryzupelnie zmasakrowane.
W kwietniu 1932 Żwirko zostal
Śląsk) zabijając się na miejscu wraz z
Ciala lotników leżaly w odleglości
zakwalifikowany przez komisję Ae-
towarzyszem inż. Wigurą. Tragiczna
okolo 15 m. od siebie a 100 m. od
roklubu Rzeczypospolitej Polskiej do
wiadomość ta wstrząsnęla calą War-
samolotu. Lotnicy, chcąc prawdo-
reprezentowania Polski w zawodach
szawą. Oto porucznik Żwirko, który
podobnie lądować, zostali strąceni
samolotów turystycznych Challenge
tydzień temu zdobyl światową slawę
przez wir powietrza.
1932. Jako drugiego czlonka zalogi
i do międzynarodowego tryumfu do-
Okropna wieść z ambo-
wybral inż. Stanislawa Wigurę. W za-
prowadzil polskie lotnictwo, pobijając
ny. WARSZAWA, 12. 9. (PAT). Żona
wodach rozegranych w dniach 20-28
wszystkie ekipy świata w Międzyna-
Iotnika p. porucznika Żwirki bawila
sierpnia 1932 zaloga Żwirko i Wigura
rodowym konkursie w Berlinie, ZGI-
od kilku dni w Warszawie. Dziś rano
na samolocie RWD-6, zajęla pierw-
NĄL! Zginąl bohaterską śmiercią
udala się na nabożeństwo do ko-
sze miejsce, wygrywając z uważany-
lotnika. W dzisiejszą niedzielę odbyć
ściola Zbawiciela. Tu dotarla do niej
mi za faworytów zalogami niemiecki-
się mial w Pradze czeskiej Między-
wiadomość o strasznej katastrofie,
mi oraz reprezentacjami pozostalych
narodowy Meeting lotniczy. Lotnictwo
ogloszona z ambony. Dziś o godz.
krajów i przynosząc wielki sukces
polskie przedstawione mialo być na
22.20 p. Żwirkowa wyjeżdża w towa-
polskiemu lotnictwu, będący wspól-
nim przez pięć samolotów. Cztery z
rzystwie p. Wandy Wigurzanki, kapi-
nym osiągnięciem pilota i konstruk-
nich wystartowalo już wczoraj o pierw-
tana Kosara oraz dwu oficerów wojsk
tora. Na pamiątkę tego wydarzenia
szej w poludnie z parku lotniczego w
lotniczych do Cieszyna.
Święto Lotnictwa Polskiego jest ob-
Mokotowie i przybylo w poludniowych
Gdyby wylecieli w sobo-
chodzone w dniu 28 sierpnia.
godzinach do Pragi. Porucznik Żwirko
... WARSZAWA, 12. 9. (PAT). Por.
Gazeta Poranna z sierpnia 1932
z nieodstępnym towarzyszem swych
Żwirko i inż. Wigura mieli wylecieć do
roku na pierwszych stronach dono-
lotów i swych tryumfów inż. Wigurą
Pragi na święto lotnicze organizowa-
sila:
wystartowal dziś wczesnym rankiem
ne przez Aeroklub czechoslowacki
z lotniska w Katowicach. Z niewia-
wczoraj, jednak ze względu na to, że
Entuzjastyczne powitanie
domych dotąd powodów nastąpil w
por. Żwirko mial do zalatwiania w War-
porucznika Żwirki. 40.000
aparacie w chwili gdy por. Żwirko mi-
szawie szereg spraw, postanowil wraz
ludzi 5.000 samochodów.
jal granicę polską defekt. Aparat runąl
z inż. Wigurą przenocować jeszcze
Kwiaty. Odznaczenia.
WARSZAWA, 31. 8. (inf. wl.)
w miejscowości Cierlisko pod Cieszy-
w Warszawie i wylecieć dziś rano o
Olbrzymie tlumy publiczności wy-
nem. Obaj bohaterscy lotnicy ponieśli
godz. 6, by spotkać się Berlinie z gru-
Zwycięzcy zawodów Challenge 1932 pilot Franciszek Żwir-
ruszyly wczoraj na lotnisko, celem
natychmiast śmierć.
polską. Start samolotu R. W. D. VI,
ko (od lewej) i konstruktor lotniczy Stanislaw Wigura
powitana por. Żwirki. Przeszlo 40-to
na którym wylecieli por. Żwirko i inż.
Przyczyną katastrofy hu-
tysięczne tlumy otoczyly lądujący
Wigura, nastal zupelnie normalnie.
żącego krew w żylach widoku. Wi-
stawil się przerażający widok. Ś. p. por.
ragan.
samolot por. Żwirki, uniemożliwiając
Cieszyn, godz. 11.09. Wedle na-
Samolot byl kilkakrotnie sprawdzany i
dzieli oni, jak samolot, porwany przez
Żwirko leżal na wznak w odleglości 10
wylądowanie trzech innych samo-
deszlych tutaj wiadomości, katastro-
nie wykazywal żadnych defektów.
trąbę powietrzną, stracil równowagę,
metrów od drzewa, przykryty swoim
lotów Gedgowda, Bajana i Kurpiń-
fa wydarzyla się okolo miejscowości
Bardziej patetycznie te wydarze-
jak aparat stal się po prostu igraszką
plaszczem z twarzą pokrwawioną,
skiego, którzy musieli lądować w
Cierlisko pow. Czeski Cieszyn o kilka
nia zostaly przedstawione w krakow-
rozhukanych żywiolów, jak najpierw
zaciśniętemi zębami, wykręconą w
odleglości 1 km. na lotnisku wojsko-
kilometrów od granicy polskiej. Awio-
skim Ilustrowanym Kurierze Codzien-
oberwalo się prawe skrzydlo, a na-
straszliwy sposób szyją, zlamaną ręką
wem. Tymczasem por. Żwirko zostal
netka zdążala na meeting lotniczy w
nym z dnia 13 września 1932:
stępnie część lewego, a wreszcie,
i podartemi na udzie mięśniami.
oblężony przez tlumy.
Pradze i zostala ogarnięta huraga-
Zginęli zwycięzcy. Zdaje
jak maszyna, rozszarpana doslownie
O 5 metrów dalej leżaly niemniej
Przedstawiciele rządu i wojska
się, że jeszcze w powietrzu tętni sza-
okropnie skaleczone zwloki inż. Wi-
nie mogli się dotrzeć do zwycięscy
lony okrzyk radości miast polskich,
gury. Oba ciala zanurzone w kaluży
raidu, unoszonego na rękach przez
które witaly zwycięzców. Jeszcze
krwi. Pod samemi drzewami znale-
rozentuzjazmowane tlumy. Jedynie
wiatr szemrze triumf polskich skrzy-
ziono motor i dalsze części zdruzgo-
gen. Fabrycy zastępujący ministra
del nad Berlinem ­ szumią sztanda-
tanej doszczętnie maszyny, rozsia-
Spraw Wojskowych, zdolal dotrzeć
ry zwycięstwa. Witaly go sztandary
ne wokól.
do por. Żwirki i udekorowal go Zlotym
dumne, triumfalne.
Wkrótce zjawil się oddzial żan-
Krzyżem Zaslugi. Doręczenie takie-
Opuścić sztandary na masztach
darmerii, który gęstym kordonem oto-
goż krzyża konstruktorowi samolotu
­ niech zamilkną powitalne fanfary
czyl miejsce katastrofy, zabraniając
inż. Wigurze okazalo się niemożliwe.
orkiestr! Zginal śmiercią lotnika!
dostępu niepowolanym. Niebawem
Udekorowala go jedynie wiązanką
Nie ma go już pośród nas. Jego
nadjechala prosta furmanka konna
róż pierwsza pilotka polska p. Richte-
srebrny ptak zamienil się w czarną
ze wsi, na którą zlożono zwloki tra-
równa. Zapowiedziane przemówienie
miazgę. Jego dumne, zwycięskie
gicznie zmarlych lotników i odwiezio-
por. Żwirki przez radjo, okazalo się
skrzydla starte zostaly na proch. Spo-
no do kostnicy miejscowej.
niemożliwe, gdyż tlum przewrócil mi-
pielaly serca nasze. Patrzymy w nie-
Powód  katastrofy. CIE-
krofon. Zwycięzcę niesiono na rękach
bo na jego szlak. Oczy nam zachodzą
SZYN 12. 9. (PAT) Na podstawie
Porucznik pilot Franciszek Żwirko wita się ze swoim syn-
przez ul. Topolową i Marszalkowską.
mglą. Okryly go skrzydla samolotu.
zebranych informacyj na miejscu ka-
kiem Heniem i żoną Agnieszką po przylocie na warszaw-
W trjumfalnym pochodzie jechalo
Zginęli razem.
tastrofy oraz na podstawie opowia-
skie lotnisko z Challenge u 1932. Z tylu widoczny samolot
5.000 samochodów, odprowadzając
Nie zerwą się już do nowego
dania naocznych świadków przebieg
RWD-6
por. Żwirkę do gmachu Aeroklubu.
lotu ­ nie wystrzelą w niebo. Zabrala
katastrofy byl następujący; samolot
W najbliższych dniach por. Żwirko
ich ziemia ­ na zawsze...
R. W. D. VI, kierowany przez por.
będzie mianowany kapitanem.
Lotnicy umierają mlodo.
nem, jaki szalal nad okolicą i wpadla
Żwirkę, o godz. 8.15 rano wpadl w
w kawalki, spadla na pobliskie dwa
A w tydzień później na pierw-
Por. Żwirko należal do tego pokole-
w korkociąg. Lotnicy ponieśli śmierć
strefę lokalnej trąby w okolicy Cierlic-
drzewa, które pod gwaltownym na-
szych stronach gazet pojawily się
nia lotniczego, które ksztalcilo się już
na miejscu.
ka w odleglości 14 km. od Czeskiego
porem w polowie się zalamaly i odar-
inne, tragiczne informacje:
w polskiej szkole lotniczej. W ciągu
Cieszyna. Samolot runąl na lasek i
te zostaly z galęzi.
Naoczni świadkowie mó-
ostatnich dopiero trzech lat, zdobyw-
wią. MORAWSKA OSTRAWA, 11
calą silą uderzyl o drzewo. Lotnicy
Obaj lotnicy wyrzuceni zostali z
Straszna śmierć Żwir-
szy wielką wiedzę i doświadczenie
września (PAT). Miejscowi wlościanie
wyrzuceni z samolotu ponieśli śmierć
siedzeń. Pierwszym przybylym na
ki i Wigury pod szczątkami
lotnicze, zaczyna się wybijać na
opowiadają, że byli świadkami mro-
na miejscu. Por. Żwirko ulegl zlama-
miejsce katastrofy wlościanom przed-
zwycięskiego samolotu.