img
9
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 15­28 czerwca 2018 nr 11 (303)
Nowoczesne technologie
dzisiejszej Gródeckiej, bo wygląda zu-
jakim bylo UNDO, jest pomi-
pelnie inaczej niż w 1939 r. Kiedyś tam
nięte.
Moim zdaniem jest to bląd. Je-
kończyly się domy, bylo pole i staly
na lekcjach języka polskiego
żeli UNDO miala spore wplywy, byla
armaty polskie. Trzeba zdjęcia zrobić
reprezentowana w Sejmie i miala
w Polsce. Chcielibyśmy jednak zrobić
wicemarszalka, to nie można o tym
też jakieś zdjęcia we Lwowie, oczywi-
Ciężka waliza, wypchana książkami, kartkami, tablicami, zeszytami. Starożytne streszczenia, spisane
zapominać. Ale spójrzmy na to sze-
ście ze świadomością, że dawny Plac
podczas studiów w Instytucie sprzed 20 lat. Ich czas już dawno minąl, czas dyktuje swoje warunki.
rzej. Od dzialaczy ukraińskich w
Bernardyński, gdzie bylo DOK VI, wy-
Szczególnie w nauce języka obcego, który codziennie się zmienia, ponieważ jest żywym organizmem.
Polsce slyszymy na przyklad, że nie
gląda teraz inaczej niż kiedyś. Dodam
pamiętamy o Ukraińcach w Wojsku
jeszcze, że obiecala nam pomoc insty-
Musimy za nim podążać, bo uczniowie nie akceptują treści podanych w formie klasycznej, ponieważ
Polskim. Mają rację, ale przyjrzyjmy
tucja o nazwie CETA, Centrum Tech-
tak uzależnieni technologicznie, że podręcznik jest dla nich raczej reliktem muzealnym lub pewnym
się temu drugiej strony ­ na Bialorusi
nologii Audiowizualnej we Wroclawiu,
rutynowym obowiązkowym atrybutem, ale raczej o charakterze symbolicznym.
jest niewielka grupa rekonstrukcyjna
czyli dawna wroclawska wytwórnia
odtwarzająca Bialorusinów w wojsku
filmów fabularnych. Pomogą nam w
- Od września pracuję na Uni-
sowanych udzialem w warsztatach.
WLODZImIERZ HARmATIUK
wersytecie Przykarpackim ­ mówi
Przyjechali nauczyciele języka pol-
polskim. Na jej czele stoi niezależny
komputerowej obróbce zdjęć.
tekst i zdjęcie
Samanta Busilo, lektor, metodyk
skiego z wielu ukraińskich miast, w
historyk bialoruski, Ihar Mielnikau.
Przy takiej pracy nie-
Jak nauczyć uczniów języka ob-
języka polskiego jako obcego, dok-
tym z miast obwodowych.
Onibardzo aktywni. Pojawiają
zbędneśrodki finansowe
cego (w naszym przypadku języka
torantka w Zakladzie Glottodydaktyki
- Szkoleniabardzo intere-
się na ten temat publikacje niezależ-
i pomoc przyjaznych pod-
polskiego), aby nauczyciel skutecz-
i Komunikacji Językowej Instytutu
sujące i potrzebne, ze względu na
nych historyków. A nie slyszalem o
miotów...
nie wykorzystywal swój czas, umie-
Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu
to, że nasi uczniowie się zmieniają.
analogicznej grupie rekonstrukcyjnej
Oczywiście poszukujemy środ-
jętności i zdolności, a uczeń z tej na-
Warszawskiego. ­ Staram się uczyć
Jeżeli starsi ludzie mogą spokojnie
we Lwowie czy Lucku. Powstal co
ków. Skoro mamy robić zdjęcia re-
uki mial przyjemność i dobre wyniki?
studentów pracować zgodnie z postu-
pracować w klasycznym systemie,
prawda niedawno film pod tytulem
konstrukcyjne, i jeśli film ma być go-
,,Ukraińcy w wojsku polskim". Mialem
towy na wrzesień 2019 r., to musimy
okazję go obejrzeć, ale nie slysza-
wykonać te ujęcia we wrześniu lub w
lem, żeby byl powszechnie znany.
październiku 2018.
Nasz film nie ma na celu stworze-
W kilku instytucjach zlożyliśmy
nie jednostronnego, prostego przeka-
wnioski o dofinansowanie. Nie jest
zu o bohaterskiej obronie naszego,
to sprawa prosta, bo proszących o
polskiego Lwowa. Owszem, obronę
wsparcie jest wielu. Spotykamy się,
pokażemy, ale ważne jest uświado-
co prawda z życzliwością, ale to trwa.
mienie sobie zlożoności ówczesnej
Jak na razie, jedyny wplyw to daro-
sytuacji. Lwów byl w większości
wizna z Wytwórni Polskich Papierów
zamieszkaly przez Polaków, ale
Wartościowych, która pozwolila nam
mieszkali tu też Ukraińcy i Lwów byl
na wyjazd do Lwowa, do Wroclawia i
dla nich ważnym miastem. Chcemy
na rozmowy z dyrekcją CETA, na sfi-
więc pokazać opinie jednych i dru-
nansowanie dzialań historyków, czyli
gich, a także np. reakcje Polaków
na zupelnie podstawowe rzeczy.
i Ukraińców na wkroczenie Sowie-
Mam jednak nadzieję, że w tym roku
tów. Poszukujemy też materialów fil-
będzie tyle pieniędzy, że będzie moż-
mowych i fotograficznych z tamtego
na zrobić przynajmniej zdjęcia rekon-
W Centrum Kultury Polskiej i Dia-
latami dydaktycznymi wspólczesnej
do któregobardziej przyzwyczaje-
okresu. W Internecie jest tego bar-
strukcyjne na zewnątrz. Oddzielna
logu Europejskiego w Iwano-Frankiw-
glottodydaktyki. Różne są profile osób
ni, są z niego zadowoleni, to sposób
dzo niewiele.zdjęcia na przyklad
rzecz to są materialy archiwalne,
sku odbyly się warsztaty metodyczne
uczących się języka polskiego, a my
postrzegania świata przez dzieci się
dla nauczycieli ,,Nowoczesne techno-
uczymy się diagnozy ich kompetencji,
zmienil. W związku z tym wszyst-
logie na lekcjach języka polskiego".
potencjalu, możliwości, preferencji
ko, czego uczono nas w Instytucie
Internet, gadżety, aplikacje do smart-
językowych. Nauczyciel musi odpo-
Pedagogicznym, można schować
fonów, tablice komputerowe, gotowe
wiedzieć sobie najpierw na pytanie
do szufladki i nie stosować. Biorąc
zadania  interaktywne,  minifilmiki
­ do czego język jest potrzebny jego
pod uwagę, że teraz mamy pokole-
­ wszystko to można stosować i to
uczniom i wtedy dopiero ze swojej
nie cyfrowe, które calkowicie zmie-
bardzo skutecznie, w nauce jakiego-
magicznej szafy wybiera odpowied-
nilo sposób gromadzenia informacji.
kolwiek przedmiotu szkolnego.
nie narzędzia i strategie dydaktycz-
Uczniowie nie dzialają tak, jak my
- Musimy rozumieć, że dzieci,
ne, które przydadzą się na drodze
wcześniej. Informacje musimy im
które obecnie studiują, myślą innymi
osiągania zalożonych celów. Gdy
podawać tak, jak postrzegają je w
kategoriami. Jeśli każemy im czytać
jesteśmy dobrymi obserwatorami, to
życiu. Więcej krótkich tekstów, wyż-
podręczniki i mówimy do nich w nie-
możemy się dużo od ucznia nauczyć.
sza frekwencja, częstsze zmiany.
wlaściwym języku, nie znajdziemy
Jednocześnie musimy być przygo-
Student powinien być zainteresowa-
kontaktu ­ mówi nauczyciel języka
towani do swojej pracy, musimy być
ny. Teraz uczeń nie dopasowuje się
polskiego ze szkoly prywatnej ,,Eks-
profesjonalni. To jest trochę tak jak u
do nauczyciela, a nauczyciel musi
pert językowy", Iwanka Mazuryk. ­
lekarza ­ przychodzi pacjent, lekarz
iść za uczniem ­ dzieli się doświad-
Dworzec Glówny we Lwowie w okresie międzywojennym
Musimy rozmawiać z nimi nowocze-
stawia diagnozę, jaka jest choroba i
czeniem Natalia Lobas, doktor nauk
snym językiem. Dzięki tym nowym
z ulicy Gródeckiej, gdzie bylo spotka-
za które też trzeba będzie zaplacić
jakie będą lekarstwa. Wspólczesna
filologicznych, kierowniczka Centrum
technologiom możemy uzyskać do
glottodydaktyka, w ogóle dydaktyka
Języka i Kultury Polskiej ,,MojaPol-
nie parlamentarzystów polskich i nie-
wlaścicielowi ich praw. Film ma być
nich dostęp. Mieliśmy już w Kalu-
stawia w centrum zainteresowania
ska", nauczycielka języka polskiego
mieckich. Nie dotarliśmy niestety do
zrobiony profesjonalnie i pieniądze
szu takie doświadczenie, o którym
ucznia. Nauczyciel pomaga, kieru-
z Tarnopola.
zdjęć z negocjacji polsko-sowieckich.
potrzebne. Oczywiście, będziemy
mówila Samanta Busilo. Zadalam
je, organizuje środowisko, w którym
- A jednak ­ mówi Samanta Busilo
Szukamy wciąż domu w Winnikach,
się starali pracować jak najtaniej.
uczniom zadanie ze strony interne-
uczeń może rozwijać swoje umiejęt-
­ mimo nowych metod nauczania, któ-
gdzie odbylo się podpisanie polskiej
Dziękuję za rozmowę i
towej i na lekcji już mogliśmy się
ności i zdobywać wiedzę. Naprawdę
re są stosowane w Polsce, nie można
kapitulacji, nazwanym eufemistycznie
trzymam kciuki. Ufam, że
porozumieć. Uczniowie oszczędzali
uczymy się wlaśnie organizacji pracy,
negować dotychczasowych osiągnięć
,,Protokolem o przekazaniu Lwowa".
za rok pokażemy we Lwo-
czas, nie przejmowali się podręcz-
ustalania priorytetów, ustalania celów,
dydaktyki. Warto stosować te zasady,
Jeżeli będziemy robić zdjęcia rekon-
wie ten film w ramach Klu-
nikami, robili testy, wykonywali za-
organizacji narzędzi pracy i wlaśnie
które się zachowaly w klasycznym
strukcyjne, to nie sposób zrobić ich na
bu Galicyjskiego.
dania, uczyli się slownictwa nawet
samoksztalcenia. To chybauniwer-
systemie edukacji i przeszly próbę
podczas jazdy autobusem. Musimy
salne kompetencje, które pozwalają
czasu. I tu, na Ukrainie, tego można
Roczniki kuriera galicyjskiego
się dostosowywać. Jeśli chcemy za-
odnaleźć się w każdym środowisku.
się też nauczyć. Należy je umiejętnie
interesować studentów, jeśli chce-
- Trochę inne metody wykorzy-
lączyć stare z nowym ­ faktycznie na
i Polaka Malego do nabycia w naszej redakcji
my iść z duchem czasu, musimy
stywaliśmy na tych zajęciach, jeśli
tym polegala idea spotkania.
uczyć się nowych technik i nowych
chodzi o przygotowywanie studen-
Obecnie szkolenie ,,Nowocze-
technologii.
tów do pracy nauczycielskiej w szko-
sne technologie na lekcjach języka
Dość często jest tak, że po ukoń-
le. Poznaliśmy bardzo dużo platform
polskiego. Lektor 2.0" bylo pierwszą
czeniu studiów mlody specjalista,
edukacyjnych i aplikacji, żeby też
próbą wymiany doświadczeń na-
który przychodzi do szkoly, już nie
rozwijać swoją wiedzę metodyczną,
uczycieli w CKPiDE. Być może w
podąża za potrzebami uczniów. Sys-
bardzo potrzebne są te szkolenia
przyszlości odbędą się kolejne po-
temy edukacyjne i programy eduka-
­ powiedziala Mariana Skrypnyk, z
dobne spotkania.
cyjne pozostają daleko za nimi. Więc
Katedry Języków Slowiańskich, PNU
- To byl chyba taki pierwszy im-
nauczyciel musi zaangażować się w
im. Wasyla Stefanyka.
puls. Wiedzialam, że w Centrum Kul-
Zawiadamiamy, że w redakcji są do nabycia kompletne oprawione roczniki
samoksztalcenie, aby być zoriento-
Organizując szkolenie ,,Lektor
tury Polskiej i Dialogu Europejskiego
Kuriera Galicyjskiego z lat 2007-2016, a również roczniki Polaka Malego z
wanym we wspólczesnych trendach
2.0", Samanta Busilo, kierowala
dużo się dzieje, pomyślalam, że to
lat 2012-2016. Cena roczników na Ukrainie po 300 UAH za jeden, a z wysyl-
glottodydaktycznych. W rzeczywisto-
się pragnieniem wymiany doświad-
będzie dobre miejsce gościnne i
ką do Polski ­ 100 PLN za jeden.Osoby zainteresowane prosimy o kontakt:
ści tak wlaśnie uczy swoich studen-
czeniami z innymi lektorami, którzy
otwarte na nowe pomysly oraz nowe
tów Samanta Busilo i tego uczyla
pracują na Ukrainie. Pani Busilo nie
formuly szkoleń ­ podsumowala Sa-
Natalia Kostyk, tel.: +38 /0342/ 54 34 61
uczestników szkolenia.
spodziewala się takiej liczby zaintere-
manta Busilo.
e-mail: nataliakostyk@wp.pl