img
16
Kurier kulturalny
29 marca­15 kwietnia 2019 nr 6 (322) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Kobiece nakrycia glowy w stroju ludowym Bojków
Pomimo iż strój ludowy każdej grupy etnicznej przez wieki skladal się ze sztywnie określonych
części, każda większa czy mniejsza wspólnota wprowadzala pewne odmienności, pewne cechy
szczególne odróżniające je od reszty spoleczności.
Już od dwudziestu lat ludoznawczyni ze Lwowa prof. Olena Kozakewycz, pracownik naukowy In-
stytutu Etnologii Państwowej Akademii Nauk Ukrainy, co roku wykonuje badania terenowe, jeździ
do wsi na Pokuciu, Huculszczyźnie i Bojkowszczyźnie by porozmawiać ze starszymi mieszkańca-
mi, wygrzebać ze starych skrzyń poniszczone i dawno już nieużywane domowej roboty tekstylia,
koszule, odzież wierzchnią i nawet spodnią. Tym razem proponujemy naszym Czytelnikom opo-
wieść o nakryciach glowy kobiet zamężnych sprzed stu lat ­ czepcach, które zakladano na tere-
nach określanych mianem Bojkowszczyzna. Śródtytuly pochodzą od redakcji.
Kobiece ażurowe czepce ludowe
na Bojkowszczyźnie od końca XIX do polowy XX w.
Cechy regionalne i odmiany lokalne
Jelenkowate, Chaszczowanie, Ko-
jąc sposoby zakladania, techniki wy-
OLENA KOZAKEWYCZ
ziowa, Orawczyk, Libochora, Kor-
konania i artystyczne charakterystyki
tekst
czyn, Kruszelnica, Różanka Górna,
można wyodrębnić szereg cech lokal-
zdjęcia z archiwum autorki
Różanka Dolna, Zawadka, Chutar,
nych, na postawie których określane
Bojkowszczyzna to obszar histo-
Kalne, Orawa, Pohar, Rosochacz,
rozpoznawalne ośrodki użytkowa-
ryczno-etnograficzny, którego więk-
Myta, Suchy Potok, Wierchniaczka,
nia koronkowych czepców.
sza część dziś leży na terenach
Holowiecko, Ryków, Syniowódzko
Czepiec (w różnych miejscowo-
wspólczesnej Ukrainy (Bojkowsz-
Wyżne, Syniowódzko Niżne); w ob-
ściach nazywany inaczej ­ ,,oczipok"
czyzna Wschodnia, Bojkowszczyzna
wodzie zakarpackim rejonie miżhir-
[очіпок], ,,czepeć" [чепéць], ,,kapor"
Centralna, część Bojkowszczyzny
skim (wieś typu miejskiego Miżhirja,
[кáпор], ,,czepak" [чепáк], ,,czypeć"
Zachodniej) i niewielkie terytorium
wsie Podoboweć, Roztoka, Studenyj
[чипéць], ,,czipeć" [чіпéць], ,,oczipeć"
wspólczesnej Polski wschodniej (Boj-
Dolny, Studenyj Średni, Studenyj
[очíпець], ,,oczupeć" [очęпець], ,,czu-
kowszczyzna Zachodnia). Stroje lu-
Górny, Izky, Bukoweć, Pylypeć, Soj-
peć" [чупéць], ,,czapyć" [чапúць],
dowe Bojków od XIX і do początków
my, przysiólek Kużbyji, Riczka, Dil,
,,kaptur" [каптęр]) jest to niewieście
XXI w. wyróżnialy się różnorodno-
Repynne, Tiuszka, Koloczawa), rejo-
nakrycie glowy w ksztalcie ażurowej
ścią typów i cech dekoracyjnych. W
nu wolowieckiego (miasto Wolowiec,
wyniku transformacji w spoleczeń-
wieś typu miejskiego Żdenijewo,
stwie i tradycyjnej kulturze w szcze-
wsie Abranka, Bilasowica, Bukoweć,
gólności (czynniki spolecznokulturo-
Latirka, Riczka, Suchyj, Kotelnycia,
we, etnograficzne, ekonomiczne) w
Tysziw, Worota Dolne, Pidpolozzia,
stroju ludowym Bojków w zaznaczo-
Roztoka, Kiczernyj, Perechresnyj,
nym okresie następowaly zmiany,
Bukoweć, Paszkiwci, Zbyny, Hra-
czasami dość kardynalne. Wlaśnie
biwnycia Górna, Jalowe, Zadilskie,
strój stal się jednym z ważniejszych
Werbiaż, Worota Górne, Huklywyj)
znaczników takich modyfikacji.
oraz rejonu welykoberezniańskiego
Ludowe wyroby koronkarskie w
(wsie Użok, Husnyj, Luh, Nowa Stu-
strojach ludowych z Bojkowszczyzny
niektórych badań naukowych nawią-
(wolowieckich i miżhirskich ­ Boj-
życia, Żornawa, Kostrynśka Roztoka,
nie charakteryzują się dużym zróż-
zujących do wspomnianej problema-
kowszczyzna Zakarpacka, obwód
Wyszka, Domaszyno, Sil), w czasie
nicowaniem typologicznym. Jednak
tyki publikowalam też wcześniej.
zakarpacki) zawarte są w opracowa-
których zostaly przeprowadzone wy-
niektóre okazy posiadają cechy, spe-
Niniejszy artykul napisany zostal
niu S. Makowskiego (1925). Jednak
wiady z ponad 145 respondentami.
cyficzne tylko dla tego regionu, a na-
na podstawie materialów ekspedycji
autor wymienia jedynie ich funkcję
W podstawie bazy źródlowej
wet ścislych jego obszarów. Znacznie
na temat badań sztuki na Bojkowsz-
obrzędową (rytualną): zakladane w
zasoby muzeów Ukrainy i Polski,
podnosi to ich wartość artystyczną.
czyźnie i niektórych miasteczek i wsi
czasie ślubu, po tym zdejmowane i
m.in. Muzeum Etnografii i Przemyslu
Jednym z jaskrawych przykladów
na pograniczu Podgórza, zorgani-
zachowywane ,,na śmierć". Czepce
Artystycznego Instytutu Ludoznaw-
czapeczki; wyznaczalna oznaka sta-
rozmaitości materialnych okazów boj-
zowanych w latach 2005­2018. W
z okolic Skolego (obecnie w obwo-
stwa Narodowej Akademii Nauk
nu cywilnego i obowiązkowa oznaka
kowskiej sztuki ludowej w granicach
czasie tych ekspedycji wykonana
dzie lwowskim) w kontekście bojkow-
Ukrainy (Lwów), Zasoby Ilustracyjne
stanu zamężnego, nieodlączny atry-
jednej grupy typologicznejkobiece
zostala praca badawcza w następ-
skiego stroju kobiecego opisuje L.
Biblioteki Naukowej Instytutu Ludo-
but obrzędu weselnego prawie do
czepce (ukr.: oczipky) koronkowe.
nych  miejscowościach  obwodu
Buraczyńska (1980). Ważnym jest to,
znawstwa Narodowej Akademii Nauk
polowy XX wieku. Pannę mlodą ocze-
Koronki to wyrób sztuki dekoracyj-
lwowskiego: rejonu samborskiego
że wiadomości o tym typie nakrycia
Ukrainy, rękopisy Lwowskiej Narodo-
piano w czasie ślubu, najczęściej na
no-użytkowej o ażurowej strukturze
(miasto Sambor, wsie Czernichów,
glowy autorka gromadzila jeszcze w
wej Biblioteki Naukowej im. Wasyla
drugi dzień, kiedy ona przechodzila
ornamentalnej i rozmaitych technolo-
Nyżnie, Zarajsko, Brzegi, Wańkowi-
latach 20­30. XX w., kiedy mieszka-
Stefanyka (Zbiór J. Glogowskiego),
do domu pana mlodego. Zdejmowano
gicznych sposobach wykonania.
ce, Burczyce Nowe, Burczyce Stare,
la we Lwowie i zajmowala się ludo-
Muzeum Etnograficznego w Krako-
wianek weselny, rozplatano warkocz,
Kowenice, Barańczyce, Werbiwka,
znawstwem. Opis czepców z okolic
wie im. Seweryna Udzieli, Muzeum
wlosy byly krótko obcinane lub moc-
Sadkowice, Berestiany, Wykoty),
Skolego i Turki podaje G. Stelmasz-
Narodowego Ludowej Architektury
no skręcane w warkoczyki, zakladano
Baza źródlowa
O bojkowskich ażurowych czep-
rejonu starosamborskiego (miasto
i Bytu Ukrainy (Skansenu), Lwow-
czuk w opracowaniu o tradycyjnych
lub nawijano je na kiczkę (,,kybalkę"),
cach, jak i koronkowych wyrobach
Chyrów, wsie Jasienica Zamkowa,
skiego Muzeum Historycznego, Mu-
nakryciach glowy Ukraińców (2013).
na którą wlaśnie nakladano czepiec.
ogólnie, w ukraińskiej literaturze na te-
Torhanowice, Mrozowice, Sosnów-
zeum Etnograficznego ,,Bojkowsz-
Wartościowy material ilustracyjny ­
Oczepiny (,,czipczennia") ­ to przej-
mat etnografii i historii sztuki informa-
ka, Lenina Wielka, Busowisko, Tu-
czyzna" w m. Turka, muzeów krajo-
fotografia bojkowskiej niewiasty z
ście panny mlodej z panieństwa w
cja jest szczątkowa. Pierwsze opisy
rze, Topielnica, Strzylki, Tysowica,
znawczych i szkolnych, prywatnych
okolic Stryja w koronkowym czep-
stan malżeński. Po tym obrzędzie
w kontekście badań etnograficznych
ku ­ umieszczony jest w albumie
Rakowa, Bukowa, Nadyby, Skeliwka
kolekcji i szeregu innych instytucji.
kobieta już nie miala prawa pokazy-
Bojkowszczyzny zawieraly przeważ-
fotograficznym polskiego etnografa
(Felsztyn), Slochynia, Pietnice, Tru-
wać się z nienakrytą glową i ,,świe-
nie material opisowy na temat stroju,
R. Reinfussa (2015). W książce N.
szowice, Hubice, Kniażpol, Welykie,
cić" wlosami. Zgodnie z wierzeniami
Osobliwości lokalne
najczęściej to są wzmianki o tkani-
Klasztornej z 2017 r. o strojach w nie-
Michowa, Libuchowa (Maksymów-
ludowymi, zamężna niewiasta, jeśli
czepców koronkowych
nach i wyrobach haftowanych. Intere-
których wsiach Bojkowszczyzny Za-
ka), Terlo, Starzawa, Suszyca Wiel-
Wieloletnie badania terenowe au-
wyjdzie do ludzi bez czepca, nawróży
sującą informację o ośrodku produkcji
chodniej (dziś na terenach Rzeczy-
ka, Stara Sól), rejonu turczańskiego
torki i opracowanie zabytków ze zbio-
biedę ­ nieurodzaje, pomór bydla itp.
koronkowych czepców w Starej Soli
pospolitej Polskiej) jest umieszczony
(miasto Turka, wsie Rozlucz, Werch-
rów muzealnych dają podstawę twier-
Wedlug starego zwyczaju czepiec, w
w końcu XIX w. zawiera monografia
nie (Botelka Wyżna), Nyżnie (Botel-
krótki przegląd czepców. Niemniej te
dzić o etnograficznych i artystycznych
którym kobieta brala ślub, pozostaje
Z. Strzetelskiej-Grynbergowej ,,Sta-
ka Niżna), Jaworów, Sianki), rejonu
wiadomości pochodzą przeważnie
osobliwościach bojkowskich czepców
jej ,,na godzinę śmierci".
romiejskie ziemia i ludność" (1899).
skolskiego (miasto Skole, wieś typu
z mojego artykulu, opartego na ma-
ażurowych, które ksztaltowaly się na
Przez caly wiek XIX i na począt-
Wzmianki o ażurowych czepcach
miejskiego Tuchla, wsie Plawie,
terialach ekspedycji. Wiadomości z
przelomie XIX ­ XX ww. Uwzględnia-
ku XX obowiązek zakladania tego